tootia tootia .

tootia

۱۶ بازي سنتي خطرناك و هيجان‌انگيز در سراسر جهان

۱۶ بازي سنتي خطرناك و هيجان‌انگيز در سراسر جهان



همه مي دانيم كه هر قوم يا سنتي بازي هاي خاص خود را نيز دارد كه معمولاً تنها در بين جمعيت محدود و خاصي انجام مي گيرد و براي ديگر افراد ناشناخته و البته عجيب باقي مانده است. معمولاً اين بازي هاي سنتي در يك جشن خاص و در زمان خاصي از سال انجام مي گيرند و بسياري از آن ها با فعاليت فراوان و البته خطرات بالايي همراه است. بدين ترتيب از ديرباز انسان ها از طريق اين بازي ها به تقويت بنيه جسماني خود پرداخته و هر يك قدرت ديگري را در ميادين آزمايشي آزموده  است. اگر چه امروزه هر ورزش، بازي و يا تفريح خاصي خطرات خود را دارد اما در ادامه ي اين مطلب قصد داريم شما را با ۱۶ بازي سنتي كه در بخش هاي خاصي از جهان رواج داشته و بسيار خطرناك هستند آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.

۱- كشتي با بدن ليز
  در روستاي «استيودنيكاني» در نزديكي شهر اسكوپيه پايتخت مقدونيه، مردان جوان روستا بدن هاي خود را روغن مالي كرده و سپس به شيوه ي سنتي كشور با هم كشتي مي گيرند. در تركيه نيز اين ورزش يك ورزش ملي شناخته مي شود.
 
۲- انگشت كِشي

 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

 مسابقه ي قهرماني انگشت كشي

 

 باواريايي ها در مسابقه ي قهرماني انگشت كشي كه خود آن را «Fingerhakeln» مي نامند روي يك ميز انگشتان همديگر را مي كشند تا در نهايت يكي از آن ها ديگري را شكست دهد. اين بازي از بازي هاي سنتي مردم آلمان است كه هر ساله برگزار مي شود.
 
۳- بازي توپ ماياها

 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

بازي توپ ماياها

 
 هر ساله يك بازي موسوم به «توپ مايا» در شهر گواتمالا سيتي در گواتمالا انجام مي گيرد. هدف اين بازي باستاني رد كردن يك توپ آتشين از بين يك حلقه روي ديوار است.
 
۴- كشتي روي اسب

 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

بازي  كشتي روي اسب

  
 در منطقه ي «Osh » در قرقيزستان در طي يك جشنواره ي سالانه كه با مسابقات اسب سواري متعددي همراه است مردان جوان در حالي كه سوار اسب هاي خود هستند با هم كشتي گرفته و سعي دارند حريف را از روي اسب به زير بكشند.
 
۵- مشت زني موسانگوي

بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناكبازي مشت زني موسانگوي

 
در يك جشنواره سنتي در قبيله ي وندا در آفريقاي جنوبي، جوانان و نوجوانان قبيله در يك مسابقه ي مهيج و البته خطرناك مجبورند بدون استفاده از دستكش هاي مشت زني با هم مبارزه كنند كه به اين سنت «موسانگوي» (Musangwe) گفته مي شود.
 
۶- بزكِشي

بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناكبازي بزكِشي

 

بازي ملي و سنتي افغان ها بزكِشي نام داد. در اين بازي سواران بايد لاشه ي بدون سر يك بز را از يك طرف استاديوم به مكان ديگر برسانند در حالي كه رقبا سعي مي كنند بز را از آن ها بدزدند.
 
۷- گرفتن پرچم
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

بازي سنتي و قديمي گرفتن پرچم

 

 در كشور مالت و در طي يك بازي سنتي و قديمي موسوم به «gostra» مردان و زنان جوان يا حتي كودكان بايد از يك تيرك روغنكاري شده و ليز بالا رفته و پرچمي كه نوك تيرك قرار گرفته را پايين بياورند و جايزه دريافت تمايند.
 
۸- كشتي با گاو
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

كشتي با گاو

 
مردان جوان اهل ژيان ژينگ در استان ژي جيانگ چين بايد در مدت حداكثر ۳ دقيقه در طي يك مسابقه به نام «Guanniu» با يك گاو نر كاملاً بالغ كشتي گرفته و او را به زمين بزنند.
 
۹- قايق راني در باران
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

قايق راني در باران

 
مردم استان گويژو در چين در خلال باران هاي تند موسمي مسابقه ي سالانه ي قايق راني دراگون بوت را برگزار مي كنند.
 
۱۰- كوبيدن توپ به ستون سنگي
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

 كوبيدن توپ به ستون سنگي

 
در مناطق مركزي انگلستان در روزهاي خاصي از سال دو گروه از مردان در دو تيم مجزا بايد توپ مخصوصي را بيش از ۳ مايل حركت داده و در نهايت آن را به يك ستون سنگي بكوبند.
 
۱۱- بالا رفتن از درخت
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

بالا رفتن از درخت

 
بالا رفتن از درخت جزو بازي هاي سنتي مردم كوزوو به شمار مي آيد و در طول بازي هاي سنتي موسوم به «Rugova» كه در هفته ي اول ماه آگوست برگزار مي شود شركت كنندگان در مسابقه بايد بدون هيچ گونه تجهيزاتي از پايه هاي چوبي ۸ متري بالا بروند.
 
۱۲- كبدي
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

بازي سنتي به نام «كبدي»

 
در هند يك بازي سنتي به نام «كبدي» وجود دارد كه در گروهي از افراد در دو تيم بايد در منطقه ي خاصي از زمين اعضاي تيم حريف را گرفته و با هم واژه ي «كبدي» يا يكصدا تكرار كنند.
 
۱۳- بزكِشي قزاقي
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

بازي سنتي بزكِشي قزاقي

 

در قزاقستان شكارچياني كه روي اسب خود قرار دارند سعي مي كنند بر سر پوست يك بز با هم مبارزه كنند. در اين بازي سنتي آسياي مركزي هر يك از اين افراد قصد دارد همزمان كه پوست بز را از آنِ خود مي كند حريفش را نيز از اسب به زمين بياندازد.
 
۱۴- توپ بازي در گرجستان
  در طول يك بازي سنتي موسوم به «Lelo» در گرجستان، شركت كنندگان بايد يك توپ ۱۶ كيلوگرمي را بالاي سر نگه داشته و براي بردن آن از يك روستا به روستاي ديگر با هم مبارزه كنند.
 
۱۵- توپ بازي در بريتانيا
 بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناك

توپ بازي در بريتانيا

 

 در اَشبورن بريتانيا نيز دو تيم بايد براي رساندن توپ به ساحل رودخانه ي هنمور با هم رقابت كنند. هدف ها در فاصله ي سه مايلي محل شروع بازي قرار دارند و هر تيم براي برنده شدن بايد سه امتياز كسب نمايد.
 
۱۶- غلتاندن پنير

بازهاي ايراني,بازي هاي سنتي خطرناكبازي سنتي و مهيج «غلتاندن پنير»

 

بازي سنتي و مهيج «غلتاندن پنير» (Cheese-rolling) در بريتانيا و نيوزيلند يك مراسم سالانه ي بسيار پرطرفدار است كه قبلاً تنها در گلوسستر در جنوب انگلستان انجام مي شد اما امروزه در مناطق ديگري از جهان انجام شده و بسيار پرطرفدار است. در اين بازي يك حلقه پنير از يك تپه ي بسيار شيبدار به پايين غلتانده شده و شركت كنندگان به دنبال آن مي دوند. در نهايت هر كسي كه اول از همه بتواند حلقه ي پنير را بدست آورد برنده خواهد بود.


برچسب: بازي سنتي، بازيهاي محلي، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۷:۰۰ توسط:nima موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :