tootia tootia .

tootia

كنسول بازي سوني مدل Playstation 4 Pro كد CUH-7016B Region 2 - ظرفيت 1 ترابايت


شناخت و مقايسه عملكرد كنسولهاي بازي متعدد، قبل از خريد يك مدل از آنها، مانند هر دستگاه ديجيتال ديگري براي خريدي بهينه و منطقي، لازم است. پلي استيشن 4 و ايكس باكس وان جزء كنسول‌هاي خانگي سنتي محسوب مي‌شوند كه هر يك ويژگي هاي منحصر به فرد خود را دارند.
اگر قصد خريد يك دستگاه كنسول بازي خانگي را داريد به شما پيشنهاد مي كنيم تا قبل از هر اقدامي به مقايسه مشخصات فني كنسول بازي X-Box One  با PS4  در اين مقاله بپردازيد. 
در جدول زير به مقايسه سخت افزاري 6 دستگاه پرطرفدار كنسول بازي پرداختيم.

 
 PS4 Slim, PS4 pro, PS4, X-Box One X, X-Box One  S, X-Box One

 

پردازنده‌ي گرافيكي‌ كنسول PS4 Pro حدودا دو برابر از مدل اصلي پلي‌استيشن۴ قوي‌تر و فركانس پردازنده‌اش هم بيشتر شده است و يك ترابايت هاردديسك دارد. اين كنسول نه‌تنها به درد كساني مي‌خورد كه تلويزيون‌هاي ۴K دارند، بلكه دارندگان تلويزيون‌هاي Full HD هم بازي‌هايي باكيفيت‌تر خواهند داشت. اين كنسول علاوه‌بر تغييرات داخلي و پيشرفته‌ترشدن سخت‌افزار، تغييرات ظاهري نيز داشته است تا افزايش قدرتش نسبت به مدل قبلي نمايان شود. قطر بدنه بيشتر شده و يك لايه‌ي ديگر به آن اضافه شده است؛ البته دركل، فرم بدنه هم تغيير كرده است. درادامه به توضيح بيشتري در رابطه با اين كنسول مي‌پردازيم.

 
مشخصات فني PS4 Pro به كنار، اين كنسول توانسته با دو قابليت مهم، صنعت بازي را جلو ببرد. يكي‌ آنكه بازي‌كردن با وضوح ۴K براي همه امكان‌پذير شده است و ديگر اينكه قول ارائه‌ي محتواي HDR را داده است. در هر دو بخش، اين كنسول قابليت‌هايي را كه مختص كامپيوترهاي شخصي است، براي مخاطبي وسيع‌تر فراهم كرده است. در زمان عرضه‌ي كارت گرافيك GTX 1080، درحالي‌كه بازي‌هاي فراواني وجود نداشتند كه از قابليت HDR پشتيباني كنند، كنسول سوني كاري كرده است كه بازي‌هاي زيادي اين قابليت را در خودشان جاي دهند.
حال زمان خوبي براي عرضه‌ي دستگاهي است كه تلويزيون‌هاي ۴K را هدف مي‌گيرد. تلويزيون‌هاي Ultra HD زياد شده‌اند و قيمت اين پنل‌هاي جديد به‌قدري خوب است كه اگر بخواهيد تلويزيون بخريد، مطمئنا اين تكنولوژي را در تلويزيون خود پيدا مي‌كنيد؛ البته HDR هنوز به‌خوبي پشتيباني نمي‌شود و بيشتر تلويزيون‌ها، اين قابليت را ندارند؛ درنهايت به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه حتي اگر تلويزيون ارزان‌قيمتي هم بخريد، مي‌توانيد از آن عملكرد بسيار خوبي بگيريد.
اينكه سوني توانسته است با تكنولوژي هوشمندي، امكان نمايش بازي را با وضوح ۴K و بسيار خوب فراهم كند، آن هم با دستگاهي كه ۱۵۰ تا ۱۶۰ وات انرژي مصرف مي‌كند، قابل تحسين است. سيستم Upscale كنسول سوني در زمان عرضه، بازخوردهاي مختلفي گرفت؛ اما سوني اين موضوع را ثابت كرده است كه روي تلويزيون‌هاي ۴K، حتما هم لازم نيست تا يك بازي با اين وضوح رندر شود. پلي‌استيشن۴ پرو بازي‌هايي دارد كه با وضوح تصوير ۴K رندر مي‌شوند و حتي برخي از آن‌ها، سرعت اجرايشان ۶۰ فريم در ثانيه است؛ اما به جرئت مي‌توان گفت كه بازي‌هايي كه نياز به توان پردازشي زيادي دارند، به تعداد پيكسل‌هاي رندرشده توجه نمي‌كنند.
مدل جديد و ارتقايافته‌ي پلي‌استيشن۴ قرار است سخت‌افزاري قوي‌تر را در مقايسه با مدل اصلي در خودش جاي داده باشد؛ بااين‌حال، اين سخت‌افزار چندان هم از پلي‌استيشن۴ معمولي قوي‌تر نيست. همچنين سوني برخلاف مايكروسافت و كنسول ايكس‌باكس وان اس، از پخش‌كننده‌ي ديسك‌هاي بلو-ري ۴K در پلي‌استيشن۴ پرو استفاده نكرده است؛ درحالي‌كه سوني گفته بود، پلي‌استيشن۴ پرو از رابط SATA 2.0 براي اتصال هاردديسك استفاده خواهد كرد. پس از آن اين شركت رسما تاييد كرد كه PS4 Pro از رابط SATA 3.0 پشتيباني خواهد كرد.
 از يك سو، بازي‌كردن Call of Duty: Infinite Warfare يا Ratchet and Clank روي يك صفحه‌نمايش ۴K يا حتي بازي‌هايي مثل Watch Dogs 2 يا Infamous كه وضوح تصويرشان برابر با ۱۸۰۰p است، اين موضوع را ثابت مي‌كند كه سخت‌افزار پلي‌استيشن۴ پرو مشكلي در اجراي بازي‌ها روي تلويزيون‌هاي ۴K ندارد. حتي بازي‌هايي كه وضوحشان ۱۴۴۰p است و از تكنيك‌هاي Super-sampling استفاده مي‌كنند، نمايشي خوب روي صفحه‌هاي ۴K دارند. البته تفاوت كيفيت مشخص است و ممكن است در برخي بازي‌ها، پلي‌استيشن۴ پرو هيچ تفاوتي ايجاد نكند. سوني نبايد بگذارد كه قابليت‌هاي بازي‌هاي پلي‌استيشن۴ پرو روي صفحه‌هايي با وضوح تصوير پايين‌تر، كاملا خاموش شود. بايد براي ساخت بازي روي پلي‌استيشن۴، ملزومات فني مشخصي تعيين شود.
موضوع مهم ديگري هم بايد در نظر گرفته شود. سوني توانسته است كنسولي گران‌قيمت عرضه كند و كيفيت باز‌هاي كنسول اصلي پايين نيامده است. كاملا واضح است كه شركت‌هاي بازي‌سازي هنوز هم كنسول اصلي را به عنوان هدف خود قرار مي‌دهند و بازي را براي آن مي‌سازند. يكي از نگراني‌هاي مهم بازي‌كننده‌ها، اين بود كه پلي‌استيشن۴ جديد باعث شود تا كنسول اصلي آن‌ها عقب بماند و شركت‌هاي بازي‌سازي، كنسول جديد را هدف بگيرند. اين اتفاق نيفتاده است و با توجه به آنچه ديده‌ايم، حتي با بازي‌هايي مثل Horizon: Zero Dawn و Days Gone هم قرار نيست تغيير بزرگي صورت بگيرد. از طرفي ديگر، اين نگراني هم وجود داشت كه شركت‌هاي بازي‌سازي از قابليت‌هاي پلي‌استيشن۴ پرو به‌خوبي استفاده نكنند و شايد اين مشكل كمي در حال حاضر وجود داشته باشد؛ اما تصور مي‌كنيم در آينده توجه بيشتري به بازي‌هاي پلي‌استيشن۴ پرو شود. براي مثال بازي Death Stranding در نمايش‌هاي جديدش فقط روي پلي‌استيشن۴ پرو به تصوير كشيده شده است. سوني امسال ريسك‌هاي بسيار بزرگي كرده است. اين شركت در ابتدا هدست واقعيت‌مجازي خودش را عرضه كرد و كنسول بازي‌اش را هم در ميان چرخه‌ي اين نسل ارتقا داد. كمي بي‌توجهي مي‌توانست موجب شكست سوني شود. بااين‌حال، در هر دو بخش، سوني توانسته است تجربه‌هاي بسيار خوبي ارائه دهد و اين شركت مستحق تحسين است.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۵:۴۵:۰۱ توسط:nima موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :